Sportegn og skattejakt – vinterferiekurs dag 2

I vinterferien holdt jeg kurs for jenter på 5.-7. trinn. Hver dag hadde vi en 2 timers-økt med uteaktiviteter. Dette er en liten rapport fra det vi gjorde den andre dagen. Håper du kan bli inspirert til å bruke sansene godt når du er ute på tur og gi barna noen utfordringer som gjør turen mer spennende.

Når alle hadde fått på seg uteklærne delte jeg jentene inn i 3 grupper med 3 i hver gruppe. Mens vi gikk sammen til dagens turmål fikk alle lagene denne utfordringen:

  • Finn ting i naturen som du kan ta med i en liten plastpose. Hver ting skal begynne på forskjellig forbokstav og det gjelder å finne flest mulig ting (med forskjellig bokstav). Eksempel: Jeg finner en pappbit. Etterpå finner jeg en pinne, det trenger jeg ikke fordi jeg har allerede en ting på P. Men om pinnen er en bjørkekvist, så har jeg bruk for den;-)

IMG_2242-Dele

Jentene var veldig ivrige, de brukte sansene godt, var kreative i ordvalg og samarbeidet godt på gruppene. Det var mye forskjellig å finne, selv om det var snø på bakken. IMG_2243-Dele

Da vi kom fram sorterte vi alfabetisk og talte opp hvor mange ting hver gruppe hadde funnet. Resultatene varierte fra 12 til 16. Klarer dere flere?

IMG_2248-Dele

Etterpå fikk hver gruppe en liten skatt som de skulle gjemme innenfor et avtalt område. Gruppene skulle bruke sportegn for å vise veien til skatten.

sportegn

Gruppene fikk omtrent en halv time på å lage sporløypa. Deretter fikk gruppene prøve seg på å gå gjennom en av de andre gruppenes løyper for å finne skatten. Alle gruppene fant skatten på ca 5 minutter. Inni skatten var det kjeks og sjokolade som vi kunne kose oss med før vi gikk tilbake. Takk for turen!